I uge 34 lægger Holbæk by for anden gang mur og gavl til den levende og nyskabende kunstbegivenhed Holbæk Art. Formålet er at skabe opmærksomhed og plads til samtidskunst og bidrage på denne måde til at formidle og udvikle kunst i det offentlige rum. For at sikre det kunstneriske niveau inviterer Holbæk Art skiftende kuratorer til at tegne den kunstneriske profil. I 2016 overtager den kendte kunsthistoriker og leder af kunsthallen Rønnebæksholm, Dina Vester Feilberg, ansvaret som kunstnerisk leder af Holbæk Art.

Det er Holbæk Arts ønske, at alle borgere i Holbæk, voksne såvel som børn, møder kunstnerne og værkerne samt ikke mindst kommer til at se vores by på en ny måde.

I forbindelse hermed inviterer Holbæk Art i samarbejde med Kunsthøjskolen i Holbæk skoler på Sjælland til billedkunstkonkurrencen Young Artist for børn og unge i uge 37, nemlig fra mandag den 12. til fredag den 16.september 2016 – dvs. to uger efter ferniseringen af de nye kunstværker i byens midte. På denne måde håber vi at kunne bidrage til nogle diskussioner og undervisningsforløb om byplanlægning og kunst i det offentlige rum.

Konkurrencen finder sted på Kunsthøjskolen i Holbæk og er delt op i tre aldersgrupper: 6 – 11 år, 12 – 15 år og 16 – 20 år. Eleverne kan vælge at arbejde med tegning, maleri eller at arbejde tredimensionelt (med PlusPlus brikker).

Vi begynder med en kort introduktion til kunst i byrummet og kunstens muligheder i byplanlægningen. Bl.a. vil vi præsentere nogle tanker og skitser, som var udgangspunkt for de kunstværker, der samlet udgør Holbæk Art. Vi vil tale om, hvordan kunst kan ændre vores oplevelse af ”vores by” og hvordan det ”usete” i byrummet kan få en ny betydning.

Herefter vil eleverne blive stillet en konkret opgave til temaet, som de efterfølgende arbejder med i et aftalt tidsrum – omkring en times tid.

Det bedste værk fra hver aldersgruppe bliver præmieret med en kulturoplevelse til hele klassen .

Opgaverne er:

I: 6-11 år

Tegn, mal eller byg et hus som er rart at bo i for mennesker og dyr

Et hus kan både være lavet af sten, træ, stof eller af helt andre ting; men har det vægge og tag og holder det mennesker og dyr tørre og varme, når det regner udenfor, så er det et hus. Hvordan skal et hus se ud – med plads til dig, din familie og dit kæledyr, hvis du skulle bestemme?

II: 12-15 år

Lav en skitse til et kunstværk, der kan stå eller hænge i DIN by og som forholder sig til de omgivelser, det skal placeres i

Du må selv vælge stedet, hvor det skal placeres i din by, men det skal være et sted, hvor alle vil kunne se det. Hvis det fx er på torvet, kan du lade dig inspirere af en bygning eller måske en skulptur, der allerede står der. Sammen med din skitse skal du kort beskrive, hvor og hvordan dit kunstværk skal stå. Du kan tegne eller male dit forslag eller du kan bygge en rigtig model af Plus-Plus brikker.

III: 16-20 år

Lav et forslag til et kunstværk i det offentlige rum der tager udgangspunkt i hvad du forstår ved ordet fællesskab. Du kan vælge imellem tegning, maleri eller skulptur (Plus-Plus brikker)

Som præmier uddeler vi:

• en klassetur til F. Willumsens Museum i Frederikssund,
  • en klassetur til kunsthallen Rønnebæksholm ved Næstved,
  • en klassetur til Det Kongelige Kunstakademi og kunsthallen Charlottenborg (København)

Et udvalg af værkerne fra kunstugen Young Artist bliver efterfølgende udstillet på Holbæk Bibliotek.

Vi håber meget, at I vil tage imod vores tilbud og dermed give flest mulige elever mulighed for at se værkerne i byen og at deltage i konkurrencen for at skabe en ny tilgang til det moderne billedsprog.

Klasserne eller SFO-grupper kan tilmeldes her

Efter tilmeldingen fremsendes flere informationer til de deltagende klasser/lærere. Se også www.holbaekart.dk.