Sangild er uddannet cand.mag. i filosofi og moderne kultur og har en ph.d.-grad i moderne kultur fra Institut for Kunst- og Kulturvidenskab ved Københavns Universitet, hvor han fra 1997 til 2013 også var forsker og underviser. Han har udgivet bøgerne Støjens æstetik (2003) og Objektiv sensibilitet — om følelser, sansning og objektivitet i nyere kunst og musik (2010). Sangild stod i 2010 bag lanceringen af Kunstdebatten.dk, et website for debat om dansk samtidskunst, og i 2014 begyndte han at fungere som radiovært på Radio24syv, hvor han var vært på programmet Wiki-værkstedet. Som skribent er han tilknyttet Politiken, Kunsten.nu og siden 2016 som fast skribent på netavisen Zetland. Sangild er medlem af bestyrelsen af den danske afdeling af Association Internationale des Critiques d’Art (AICA).