Hos Ruth Campau var maleriet rumligt og installatorisk fra starten. Hun arbejdede sig ikke ud af den europæiske traditions staffelimaleri, men tog sit kunstneriske afsæt på den amerikanske vestkyst med inspiration fra naturens store skala og den eksperimenterende, rumlige kunst, der her blev vist på museerne fra slutningen af 1970erne og frem. Hendes udgangspunkt var så at sige lige dér, hvor kunsten holdt op med blot at være et objekt og i stedet indtog rummet, både inde i udstillingshallerne og ude i byen og naturen.