Lars Mathisens kunstneriske arbejder udfolder sig ofte i film, fotografi, installation, lyd, tegning, skulptur, tekst eller video. Hans seneste arbejder består i at sammensætte lyd, billed og tekst fra fundne eller eksisterende kilder krydsklippet med egne lyd, billede og tekstfragmenter.

Gennem metodiske undersøgelser af billed og tekst sammenhænge (ofte instaleret og projiceret i rumlige konstruktioner med bevidst asynkrone billedlige og sproglige lydsider) forsøger Lars Mathisen således at skabe stadig nye brudlinier mellem det perceptuelle og det forestillede – mellem det levede og det politiske.

Lars Mathisen har i Danmark bl.a. udstillet på Kunsthal Charlottenborg, Overgaden Institut for Samtidskunst, Den Frie Udstillingsbygning, Kunstforeningen Gl Strand, Trapholt, AroS, Nikolaj Kunsthal og Statens Museum for Kunst. Og haft Internationale udstillinger i bl.a.: Tyskland, USA, Sverige, Frankrig, Norge, Spanien, Brasilien, Østrig, Grækenland og Polen.

Lars Mathisen vil til foredraget tage udgangspunkt i fire af hans tidligere videoværker: ‘Flat Roof’. Ext. A city street. Morning’, ‘Park Here’ & ‘Sunday Morning’. Og diskutere anvendelse af subjektivitet, fantasi og chance som kunstneriske temaer.