ANIMATION - Efterår
2016

På animationholdet i efteråret, har omdrejningspunktet været dét at fortælle en historie, frembringe en følelse eller en stemning igennem animationsmediet. Med udgangspunkt i forskellige metoder og teknikker, har eleverne produceret personlige som politiske animerede fortællinger, som kredser om emner lige fra højskoleliv til spiseforstyrrelser og politiske kommentarer til både miljø, forbrug og international politik. Forløbet kulminerede i en screening af elevernes animationsfilm på det store lærred på Kunsthøjskolens Achillesscene til efterårsholdets første udstilling.

På animationsforløbet i efteråret 2016 har vi arbejdet med følgende opgaver:

• Leg med Dragon Frame
• Politisk animation, gruppearbejde (udarbejdet i Dragon Frame)
• Musikvideo, ud fra eget valgte stykke musik(udarbejdet i Flash eller Dragon Frame)
• Storyboard ud fra udleveret synopsis.
• Personlig fortælling, ud fra egen filmidé (frit program og metode valg)
• Still-billeder og karakterdesign ud fra udleveret manuskript.
• Titelsekvens, ud fra egen valgt film (udarbejdet i After Effects)

De forskellige opgaver har introduceret forskellige elementer fra et animationfilms-workflow, sådan at vi gennem varierede opgaveformuleringer, har arbejdet os igennem; idé, synopsis, storyboard, animatic samt visuel stil, herunder karakterdesign, baggrundsdesign og valg af animationsmetode.

Sideløbende med opgaverne, har eleverne skiftevis introduceret film og kunstværker for holdet, som en del af det at udforske deres eget personlige udgangspunkt. Derudover er der, som introduktion til hver enkelt opgave, blevet vist eksempler fra film eller filmstills, visuelt design eller lignende, for at underbygge og inspirere eleverne til den enkelte opgave.

På animationsforløbet har der været et stort fokus på det at fortælle en historie, eller at frembringe en stemning eller følelse – og mindre fokus på det programtekniske. Erfaringen viser at eleverne er hurtige til at finde deres egen vej i programmerne, hvilket også skete på animationsholdet i efteråret 2016. Tiden mellem lærer og elev blev derfor brugt på at vejlede den enkelte elev ud fra hver deres specifikke behov. Alle opgaver er afrundet med en fælles gennemgang, for at eleverne på den måde kunne dele erfaringer og give feedback til hinanden.

Som en del af animationsforløbet, var holdet på “studietur” i Købehavn, hvor vi besøgte både Filmskolen og produktionsselskabet Copenhagen Bombay. På Filmskolen fik holdet indblik i de studerenes proces, igennem en film de var i gang med hver især. På Copenhagen Bombay fik holdet en rundvisning, samt et mere detaljeret blik ind i en animationsfilm i spillefilmslængde, der akkurat er i produktion.