Smykkeværksted på Kunsthøjskolen

Nyt Smykkeværksted på
Kunsthøjskolen

Kunsthøjskolen kan nu indvie skolens nye smykkeværksted i Laden.

Værkstedet er en skibslignende ’bygning i bygningen’, som er beklædt med birkefiner og har store vinduespartier og døre med småsprossede vinduer, der er genbrug af gamle vinduer fra Hovedbygningen.

Tværfaglighed
Værkstedet er i tråd med højskolens tankegang om integration mellem fagene placeret midt i Laden sammen med fagene Design, Arkitektur og Installation/Skulptur.

-Det er en stor glæde, at vi nu har realiseret vores planer om at få flere værkstedsfag under samme tag i Laden, fortæller forstander Michael Nielen og fortsætter:
-Det nye værksted betyder, at vi opgraderer fagligheden og samtidig understøtter tværfagligheden – modsat den tendens, man ser mange steder, med smalle, ensporede skoler. Jeg synes, at indretningen af Laden lægger op til idéen om den frie tankestrøm, hvor eleverne arbejder under ét tag uden nogle fysiske og mentale begrænsninger.

Fem års plan
Det nye smykkeværksted er en del af en større ’fem års plan’ for arbejdet med renovering og ombygning af skolens bygninger, som også har omfattet nye, energirigtige vinduer i hovedbygningen og etableringen af et stort anlæg for solenergi og jordvarme.

Næste fase igangsættes i løbet af sommeren med en større rokade, som bl.a. betyder, at skolens garager, der tidligere rummede bl.a. smykkeværkstedet, bliver renoverede og kommer til at huse BGK Holbæk og skolens café. Med flytningen af sidstnævnte fra Laden, er alle kvadratmeterne her nu ét stort sammenhængende undervisningsområde.

-Bagefter fortsætter vi med Vestfløjens tag, forklarer forstander Michael Nielen og uddyber:

-Ombygningen af vores gamle huse er kompleks og dyr, så derfor tager vi kun fem år ad gangen, når vi planlægger. Det meste kan vi selv spare op til, men nogle af drømmene kan kun realiseres med hjælp udefra. Så jeg håber stadig, at vi kan finde nogle fonde, som synes, at Kunsthøjskolen er vigtig og interessant, og at de derfor har lyst til at støtte os økonomisk.

Smykkeværkstedet, som bliver et af Danmarks mest avancerede, tages formelt i brug i Forårsholdets tredje periode i starten af april måned.