Tilmelding til sommerkurserne
nærmer sig!

Online-tilmeldingen til Sommerkurserne 2016 på Kunsthøjskolen i Holbæk starter mandag den 30. november klokken 20, og alting tyder på, at folk som sædvanlig vil sidde klar ved computerne og tilmelde sig på timeslaget, så kurserne bliver fyldt op med lynets hast, og alle eneværelser er ”udsolgte” allerede få dage efter.

Forstander Michael Nielen fortæller, at sommerkurserne foruden undervisningen og livet på værkstederne også er et levende mødested for engagerede borgere, som beskæftiger sig med kunst på et eller andet plan i hverdagen og typisk kommer på højskolen for at få faglig fordybelse og samtidig nyde et lille afbræk i godt selskab:

-Deltagerne i sommerkurserne er mennesker med livserfaring, og de kommer fra mange forskellige baggrunde med alt fra billedkunstlæreren, professoren i matematik til den kvalificerede amatørkunstner og den aktive farfar med fem børnebørn. Fælles for dem alle er, at de bidrager med et enormt engagement, når de er her, og at det giver en helt speciel atmosfære og energi på skolen.

Ligesom eleverne på de lange kurser nyder sommerkursisterne godt af, at alle underviserne på højskolen er udøvende kunstnere, og at der er mulighed for at arbejde, så meget man har lyst i de åbne værksteder. Udover undervisning på værkstederne er der morgensamling hver dag og fælles koncerter eller foredrag om aktuelle, historiske eller kulturelle emner om aftenen. Så det er ikke kun undervisning og livet på værkstederne, der præger kurserne, men også det højskoleliv der foregår i resten af døgnets timer på skolen.

Michael Nielen fortæller, at det ofte er seniorer, som deltager i sommerkurserne, men at deltagerne – modsat alle fordomme – tit er endnu mere friske og åbne overfor nye ting end de helt unge elever:

-De er faktisk ret ”vilde” i den forstand, at de slet ikke er bange for at prøve noget nyt eller kaste sig ud i at lave noget, der er ”ikke er pænt”. Tværtimod kommer de typisk med en ægte interesse og er meget modtagelige for nye input. Fagligt vælger mange af sommerkursisterne også at afprøve nye kunstneriske områder, så den professionelle grafiker f.eks. vælger maleri og fotografen lydkunst, mens de er her.

Foruden fordybelsen på værkstederne og de kulturelle arrangementer, nyder deltagerne også muligheden for at holde en lille ferie fra hverdagen. Deltagernes forventninger er som sædvanlig tårnhøje, og det er højskolen og forstander Michael Nielen helt på det rene med:

-Der er høje forventninger både fra deltagerne og fra Kunsthøjskolen, og det er vigtigt, at vi sammen bliver ved med at sætte baren højt – lige fra stor faglighed til et godt serviceniveau med veltillavede måltider.

Der er mange gengangere blandt deltagerne på Kunsthøjskolens sommerkurser, men også de lidt yngre og helt nye deltagere bydes hjerteligt velkommen af alle – også af de kursister, som kender hinanden fra tidligere år:

-Det er hvert år en kunst at integrere de nye kursister, som ikke har været her før, men jeg synes, at alle er meget åbne – ikke mindst fordi de fleste ønsker at udbygge deres netværk med andre kunstinteresserede, forklarer Michael Nielen.

Kunsthøjskolen i Holbæk har plads til 70 deltagere på hvert af de fem kurser, der tilbydes i år. Kurserne fordeler sig på to kurser af en uge og tre kurser af to uger. Hvert kursus har tilknyttet fem lærere. Foruden fagene, som bl.a. omfatter Maleri, Skriveværksted, Keramik, Fotografi og Installation tilbydes i år for andet år i træk også faget Animation.