Det er ”luksus” at være
på højskole

Felix Schol, 20 år, véd ikke, hvad han skal studere, når hans andet sabbatår er slut, men han har nydt at få mulighed for at afprøve mange forskellige kunstneriske discipliner på Kunsthøjskolen i Holbæk:

-Jeg tror, at man på mange andre kunsthøjskoler nærmest skal vide helt præcist, hvad man vil være, inden man starter, så jeg synes, det er sindssygt fedt, at jeg har kunne afprøve det hele her og ikke har skulle commite mig til én linje i alle fem måneder.

Felix er tæt på at afslutte 2. periode på Efterårsholdet 2015, og han har bl.a. været glad for fagene Litteratur, Animation og Lyd. Når højskoleopholdet er slut, vil han gerne tage noget af inspirationen med sig og har planer om at indrette et ”kunststed”, hvor han kan arbejde med musik på computeren, når han skal indrette sin nye lejlighed.

Felix synes, at man udvikler sig som menneske i løbet af opholdet, ikke mindst fordi man er så tæt og intenst sammen med de andre elever:

-Man udvikler sig ret meget – både fordi man lærer mange nye mennesker at kende, og fordi de alle sammen er spændende og har noget kunstnerisk og kreativt på hjertet, forklarer han.

Felix er taget hjem til Frederiksberg hver tredje eller fjerde weekend i løbet af højskoleopholdet, men han har af og til oplevet, at han er blevet rastløs af at være væk fra fællesskabet:

-Når jeg er hjemme, ser jeg tit vennerne eller tager ud med dem, men nogen gange fortryder jeg, at jeg er taget hjem, fordi jeg bare sidder og keder mig. Det er meget federe her, og der er hele tiden gang i den.

Det er dog ikke fordi, det hele er en stor fest til hverdag på højskolen, forklarer han:

-Man samler typisk energien til Fredagsfesterne, og resten af ugen arbejder man om dagen og kan måske drikke lidt vin sammen med de andre om aftenen – en eller to gange om ugen.

Felix synes, at det er et pres, at man ikke kan gange sit studentereksamensgennemsnit, hvis man ikke begynder på en uddannelse to år efter Studentereksamen. Han aner stadig ikke, hvad han skal studere næste sommer, men regner med at bruge foråret til at gå til så mange Åbent Hus-arrangementer som muligt på uddannelsesstederne og så ellers vende tilbage til sit bagerjob for at tjene nogle penge til den nye lejlighed:

-Inden jeg kom her havde jeg mit første sabbatår, hvor jeg rejste og arbejdede hos bageren. Til sammenligning med det job, hvor jeg havde gode kolleger, men ikke rigtig brugte min hjerne, har det været luksus at være her og kunne få lov til at afprøve en masse kunstneriske fag, slutter han.